V minulém článku jsem si vysvětlili význam a smysl cloud computing, podařilo se nám rozebrat jeho výhody a skryté nevýhody. V dnešním článku se naopak zaměříme již na samotné poskytovatele cloudových služeb. Opět bych rád zmínil, že se bavíme o cloudovém řešení v podobě kancelářských balíků, nikoliv datových úložišť. Podotýkám,  že sama o sobě cloudová kancelář v sobě nese samozřejmě  i datové úložiště. Je to však pouze jeden prvek z celkového počtu nabízených služeb.

365vapps

Rád bych v článku provedl srovnání více cloudových služeb, avšak současný trh patří především dvěma velikánům. Ostatní rádoby pokusy o online kancelář se nachází spíše v plenkách, než plně připravené k firemnímu využití. Kdo nám tedy proti sobě stojí na bitevním poli a snaží se zlákat firemního zákazníka? Není to žádná novinka, stejně jako tomu je v mnoha oblastech, i zde proti sobě stojí společnosti Google a Microsoft a jejich cloudové produkty.

Jako první si představíme kancelářský balík Google Apps pro firmy od společnosti Google Inc., pak se podíváme na zoubek vyzyvateli společnosti Microsoft s balíkem Office 365. Další část článku se bude věnovat vzájemnému porovnávání obou kancelářských balíků a na závěr se pokusíme dopátrat odpovědi na otázku –  “Která z cloudových kanceláří je ta lepší?”.

Google Apps pro firmy

Je dobře známo, že v prostřední internetu je společnost Google světovou jedničkou. Je to dáno především internetovým vyhledávačem, který denně obslouží více než dvě miliardy dotazů. V únoru roku 2007 spustila společnost službu Google Apps pro firmy, která začala přenášet podnikání do cloudu. V dnešní době využívá službu více než 5 milionů firem po celém světě od malých místních podnikatelů až po nadnárodní korporace. Patří mezi ně  např. společnost BBVA – jedna z největších finančních institucí na světě, čítající 110 000 aktivních uživatelů. Dalšími zákazníky jsou třeba Motorola Mobile Devices, Roche, Jaguar, Land Rover a samozřejmě společnost Ahold, působící i na českém trhu. Z českých zákazníků stojí určitě ještě za zmínku společnost Kofola či společnost Economia, vydávající  Hospodářské noviny či týdeník Ekonom.

Celý balík služeb spustíte na vlastní doméně druhého řádu a skládá se z nepřeberného množství služeb, zajišťující firmě komplexní řešení pro vnitřní i vnější komunikaci, správu a editaci dokumentů, tvorbu sociálních kanálů či v neposlední řadě možnost publikovat skrze webové stránky. Samozřejmostí je rozšířené aplikační rozhraní (APi), umožňující efektivní využití aplikacemi třetích stran např. CRM či HelpDesk ticket systém. Multiplatformovost je samozřejmostí, služby lze spustit na stolním pc, notebooku, tabletu či mobilu.

Balíček služeb Google Apps pro firmy obsahuje:

  • Gmail (Webový poštovní klient)
    • 30GB prostoru v rámci společného úložiště pro Disk, Gmail a Google+ Fotografie
    • Profesionální vyhledávací technologie od Googlu
    • Pestré možnosti v oblasti automatického filtrování a třídění e-mailů
    • Podpora offline práce
  • Kalendář
    • Jednoduchá tvorba osobních či sdílených kalendářů
    • Intuitivní správa a tvorba událostí (přílohy, videohovory, barvy událostí)
    • Volitelné připomínání událostí (SMS,Email,Vyskakovací okno)
    • Možnost využití pro rezervační systém místností či zařízení
  • Disk (Součástí jsou dřívější Dokumenty)
    • Vytváření dokumentů, tabulek a prezentací online, nákresů a formulářů
    • Sdílení a spolupráce v reálném čase
    • Bezpečné uložení a organizace práce
  • Weby
    • Vytvořte projektové stránky či intranet bez nutné znalosti programování
    • Sdílejte v rámci společnosti či celého internetu
    • Pestrá paleta vzorových vzhledů k použití
  • Kontakty
    • Přehledná správa a editace vašich kontaktů
    • Automatická oboustranná synchronizace s mobilním zařízením
  • Skupiny
    • Společné emailové adresy, umožňující efektivnější spolupráci v týmu
    • Možnost zasílání hromadných e-mailů např. dle organizační struktury
  • Google +
    • Sociální síť umožňující vytváření bližšího kontaktu s klienty či v rámci kolektivu
    • Firemní stránky pro vaši marketingovou strategii
  • Google administrační konzole
    • Přehled a jednoduchá administrace uživatelů, skupin či mobilních zařízení
    • Nastavení bezpečnostní politiky ve společnosti (délka hesla, 2-fázové přihlášení)
    • Možnost instalace stovek rozšíření poskytovaných třetími stranami
    • Odborné znalosti v oblasti IT nejsou potřeba

Horní výčet poskytovaných služeb je jen část z toho, co skutečně Google Apps pro firmy může přinést do vaší společnosti v případě nasazení. Další zajímavé služby, které bychom neměli opomenout, jsou videohovory prostřednictvím Google+ Hangouts či Google Chat,sloužící pro rychlou interní komunikaci.

Microsoft Office 365

Společnost Microsoft snad není nutné ani představovat, působí na trhu od roku 1975. Za ta dlouhá léta si postupně dokázala vybudovat klientelu po celém světě a stala se tak jednou z nejúspěšnějších společností ve svém odvětví. V roce 1990 uvedl na trh Microsoft svůj kancelářský balík programů zvaný Microsoft Office (Word, Excel, PowerPoint, atd.), který se brzy stal téměř nezbytnou součástí každého desktopového počítače. V roce 2011 přišel Microsoft s označením Office 365, což byla jeho reakce na stále větší poptávku po cloudových službách.  Díky letitým zkušenostem s vývojem kancelářského řešení se brzy Microsoft stal jedním z nejúspěšnějších hráčů i na tomto trhu. Office 365 přináší nám tolik  známé produkty do prostředí internetu a přidává k tomu i mnoho více.

Stejně jako je tomu u Google Apps, i Office 365 lze provozovat na vlastní doméně. Získáte tak spolehlivý přístup k aplikacím a dokumentům v cloudu. Stačí se pouze přihlásit a své dokumenty  máte vždy k dispozici ve službě SkyDrive Pro. Office samozřejmě funguje v počítačích PC a Mac, tabletech s Windows a v dalších vybraných zařízeních.

Balíček služeb Office 365 pro středně velké firmy (10 – 250 zaměstnanců)  obsahuje:

  • E-mail
    • Web aplikace Outlook
    • Poštovní schránka o kapacitě 25 GB pro každého uživatele
  • Kalendáře
    • Sdílené kalendáře a nástroje pro organizaci úkolů
  • Kancelářský balík
    • Word, Excel, PowerPoint, OneNote
    • Outlook, Publisher, Access – pouze klientské programy nebo funkce pro počítače s Windows – nelze používat v různých zařízeních
  • Veřejný web
    • Vlastní veřejný web bez dalších poplatků za hosting
    • Vlastní název domény zajistí lepší propagaci vaší značky
  • Týmové weby
    • Základní úložiště o kapacitě 10 GB a dalších 500 MB úložného prostoru na uživatele umožní snadný přístup k dokumentům a jejich sdílení
  • Webové konference
    • Uspořádejte online schůzky s podporou zvuku a videa, konferenčních hovorů ve vysokém rozlišení a sdílení obrazovky pomocí jednoho kliknutí
  • Zasílání rychlých zpráv (chat)
    • Zasílání rychlých zpráv a váš aktuální stav online vám usnadní komunikaci
  • Správa
    • Můžete sami nasadit a spravovat Office v rámci své společnosti
    • Odborné znalosti v oblasti IT nejsou potřeba
    • Uživatele lze přidávat a odebírat během několika minut

Resumé: Office 365 nebo Google Apps?

googlevsoffice365-700x315

Řešení Googlu a Microsoftu mají svá pro a proti. Označit jedno z nich za obecně lepší není objektivně možné. Ve výsledku je na každém zákazníkovi, jaká pozitiva či negativa budou mít v rozhodovacím procesu hlavní váhu. Zda-li cena za licenci, či rozdíly v poskytovaných službách v tom či daném segmentu. Níže uvedu menší srovnání v několika oblastech.

Cena za licence
Cenově si vede lépe Google Apps, kde platba je jednotná za uživatele a je jedno, zda-li firma má dva či stovky zaměstnanců. Cena je konstantní na hranici cca. 80Kč/měsíc což v přepočtu dělá zhruba 1 000Kč za rok/uživatele. Oproti tomu Office 365 nabízí různé balíky pro různě velké společnosti, navíc obsahující či neobsahující offline produkty Office 2013. Nejvíce odpovídající Google Apps je balík Office 365 Enterprise E1, který je neomezený počtem uživatelů a je bez přídavných offline programů Office 2013. Cena se zde pohybuje cca. 170Kč/měsíc(6,50 €) za uživatele, což dělá ve výsledku téměř dvojnásobnou cenu služeb Google Apps – cena je cca. 2 000Kč/uživatel/rok.

Cena za navýšení prostoru
Co se týče cen navyšující kapacitu úložiště, Microsoft nabízí navýšení úložiště o 20 GB za 190 Kč ročně, o 50 GB za 480 Kč ročně nebo o 100 GB za 960 Kč ročně. Všechny ceny jsou včetně DPH. U navýšení úložiště v Google Disk o 20 GB tedy na celkovou hodnotu 50 GB(30 GB – v rámci společného úložiště pro Disk, Gmail a Google+ Fotografie) uživatel zaplatí 2,40 €/licence/měsíc. Nebo o 50 GB(80 GB) pak 4,80 €/licence/měsíc, bez DPH. Microsoft tak vychází v porovnání  levněji. Zvlášť je to  patrné, pokud porovnáváme navýšení o 20 GB, kdy cena jednoho řešení vychází na 190Kč vč. DPH od Microsoftu a stejné navýšení od Google nás stojí bezmála 750Kč bez DPH. Důležitým faktem ale je, že pro soubory ve vlastním formátu kancelářské sady Google Docs je kapacita neomezená! Též je třeba dodat, že kapacitu Google Drive lze navýšit až na 16 TB. Pro Microsoft SkyDrive je navýšení o 100 GB stropem. (Změna: Google zavedl nový balík Google Apps Unlimited, kdy za dvojnásobnou cenu licence tzn. 2000Kč/za rok na uživatele obdržíte takřka neomezený prostor – více informací na oficiálním webu zde, navíc obdržíte k balíku i Google Vault a mnohé další funkce pro vaše administrátory.)

Webové stránky
Microsoft přináší SharePoint Online, který se vám hravě postará o vytvoření a správu firemní webové prezentace. Díky jednoduchému webovému editoru lze vytvořit téměř “profesionální” stránky. Přizpůsobit vzhled svým představám  lze i za pomocií zásahu do CSS kódu.

Google Apps přichází s Google Weby, které však slouží spíše pro provoz interních týmových webů než pro vnější prezentaci. Je to dáno zejména nedostatky v podobě nekvalitních předem připravených základních designů a v neposlední řadě minimálními možnostmi  přizpůsobit finální  podobu webu náročnějším požadavkům. Plusové body  naštěstí přináší úzké propojení s Google Docs.

Podpora mobilních zařízení a mobility
Microsoft  pokrývá více mobilních platforem než Google, avšak v samotné praxi to není taková výhoda, jak by se mohlo zpočátku zdát. Většina dnes prodávaných chytrých telefonů či tabletů pohání operační systém Android nebo iOS. Mnozí z vás vědí, že společnost Google Inc. v roce 2005 odkoupila firmu Android Inc. a udělala z ní svoji dceřinou společnost. To mělo velký vliv na vzájemné propojení. Rozdíl je patrný  např. na aplikaci Microsoft SkyDrive, kdy uvedená aplikace má podstatně méně možností než aplikace Google Drive. Aplikace Microsoft SkyDrive slouží primárně k přístupu k souborům v cloudovém úložišti s tím, že si je lze stáhnout a otevřít v jiné aplikaci nainstalované ve vašem zařízení. Google Drive má však přímo vestavěný editor sloužící pro úpravu souborů bez nutnosti použití další externí aplikace. Zajímavou funkcí je též možnost skenování dokumentů, kdy postačí dokument vyfotit mobilním zařízením a Google Drive se již postará o jeho převedení na editovatelný dokument. Microsoft naopak poskytuje  samostatnou mobilní aplikaci OneNote pro správu poznámek, na kterou Google nemá doposud odpověď.

Podpora služby ze strany poskytovatele
K placené verzi Google Apps je poskytována nonstop technická podpora po telefonu, ale komunikace probíhá jedině v angličtině. Lokalizace nápovědy do češtiny je na poměrně slušné úrovni, avšak budeme-li mít více technický dotaz, je nutné se poprat s anglickými texty.

Microsoft k placené službě Office 365 poskytuje také telefonickou podporu, avšak nikoho asi nepřekvapí, že podpora je též poskytována v anglickém jazyce. Na stránkách podpory je informace o možnosti vyžádat si českého tlumočníka. S tím vyvstává otázka, při jakém požadavku bude vyhověno a  jaká bude asi reakční doba zpracování našeho požadavku.

Naštěstí v dnešní době existuje alternativa, která vám dokáže zajistit osobnější přístup a především pak komunikaci v češtině. Stačí mít pouze uvedenou službu zakoupenou prostřednictvím prodejců “resellerů”, kteří z velké části dokáží vlastními znalostmi a prostředky pokrýt vámi požadovaný uživatelský support či jiné specifické požadavky.

Dostupnost a transparentnost služeb
Obě společnosti garantují téměř 99% dostupnost služeb. Mnohdy je ale opak pravdou. Určitě zajímavý pohled na dostupnost obou služeb poskytla společnost Cloud Sherpas, která vypracovala názornou grafiku srovnávající počet výpadků obou služeb. Z výsledku vyplývá, že na jednu minutu výpadku Gmail spadá 103 minut výpadku Exchange online. Otázka je, zda-li tento výsledek je zcela objektivní, neboť se výše uvedená společnost zabývá implementací právě Google Apps. Podklady, směřující k uvedenému výsledku, však dává volně k dispozici. Názor si musí nejspíš udělat každý sám. Celý článek o dostupnosti je k dispozici na této stránce.

Zajímavý je i přistup obou společností k transparentnosti. Google má Google Apps Status Dashboard, kde je možné sledovat aktuální stav většiny služeb. Microsoft nic podobného pro veřejnost bohužel nemá. Podrobný přehled je k dispozici pouze pro správce platících zákazníků.

Jak už bylo napsáno výše, není možné obě řešení srovnat zcela objektivně. Každé má bezesporu své klady a zápory. Jasná je pouze jedna věc.  Přejdete-li na jedno z výše uvedených řešení a přesunete-li tím svoji firemní infrastrukturu do cloudu, pomůžete tak své firmě šetřit náklady spojené s IT a zároveň se vám zvýší efektivita práce díky snadnější komunikaci a přístupu odkudkoliv.

Já osobně volím Google Apps, je to z mého pohledu inovativnější řešení. Rozhodnete-li se stejně, rád vám pomůžu s nasazením služeb i ve vaší firmě.  Stačí mě kontaktovat prostřednictvím webových stránek www.sievert.cz.

Autor článku: Jan Zítko (www.google-apps.cz)