Google Alerts je mocný nástroj pro získávání odkazových příležitostí, monitoringu a množství dalších sledovacích aktivit. Je poskytovaný zdarma, což je bezesporu jeho velkou výhodou. Bohužel je velmi často přehlížen. Neboť veřejnost nemá o nástroji Google Alerts zatím ještě dostatečné povědomí. Smysl článku “návodu” tak bude napravit tuto skutečnost a přinést vám bližší informace. V konečném výsledku budete moci objevit skryté možnosti Google Alerts a začít tak sledovat výskyt slov či frází ve vyhledávání, které mají pro vaše podnikání relevantní význam.
Další výhody….
Chvilku zůstaneme ještě u výhod, než přejdeme k názorným ukázkám a jednotlivým vyhledávacím operátorům. Jednou z výhod Google Alerts je automatické upozornění na váš e-mail vždy, když bude nalezen nový výsledek odpovídající vašemu požadavku ”alertu”. Eventuálně se aktualizuje váš RSS zdroj. Možné je zvolit si i samotnou frekvenci odesílání emailů. Je tedy pouze na vašem rozhodnutí, zda-li obdržíte email, jakmile bude nalezen nový výsledek, či obdržíte jednou týdně nebo denně celkový souhrn nalezených výsledků.
Nyní možná vyvstává otázka: “Co když se požadované klíčové slovo vyskytne denně na internetu třeba stokrát?”. Nebojte, nedojde k zasycení vaší poštovní schránky. Stačí jen blíže specifikovat požadavek například tím, že u Google Alerts zvolíte požadovaný typ výsledku. Máte na výběr, zda-li klíčové slovo má být obsaženo v kategorii zprávy, či se vyskytne na některém z blogu, v diskuzi, v knize nebo videu. Samozřejmě je možné sledovat vybrané slovo ve veškerém vyhledávání tzn. ve všech výše zmíněných kategoriích.
K čemu se používají…
Nejčastěji se alerty ve světě využívají ke sledování URL adresy, konkrétního jména osoby, názvu společnosti a specifického klíčového slova.
Sledování např. vaší URL adresy pomocí Google Alertů vám poskytne aktuální přehled o tom, kdy, kde a kdo se o vás na internetu pravě zmiňuje. Pojďme to trochu rozdělit na pár sledovacích kategorií, které se vám mohou hodit.
Monitoring brandu
Asi první Google Alerts, který si nastavíte, budou z této kategorie. Ano, nejčastěji lidé sledují výskyt vlastního brandu “značky”. Získáte tak komplexní informace o zmínkách brandu na internetu. Je možné, že bude docházet ke kolizím v případě, že existuje na trhu podobný produkt, značka či jméno.
Příklady dotazů pro Google Alerts:
- google-apps.cz OR GoogleApps OR www.google-apps.cz
- Jan Zítko OR JanZítko
- GoogleCloud OR GoogleApps OR [SubBrands…]
Monitoring konkurence
Další z možností je použít Google Alerty pro sledování zmínek o vaší konkurenci. Příklady dotazů jsou totožné s monitoringem vlastního brandu. Opět se vám tak dostane ucelený přehled, kde, kdy, co a kdo o nich píše.
Monitoring obsahu konkurence
Další ze způsobů je možnost sledovat obsah přímo u vaší konkurence např. jejich aktuální články. Jakými způsoby se snaží rozšiřovat svůj obsah? Je možné něco z jejich strategie využít i ve své obsahové strategii? Stačí přidat operátor site: a specifikovat požadovanou doménu, viz. příklady. Je možné přidat další operátory pro bližší specifikaci. Například má-li konkurence více produktů a vás zajímá jen jeden z nich.
Příklady dotazů pro Google Alerts:
- site:netmail.cz AND GoogleApps
- site:VaseKonkurence.cz
Monitoring příležitostí
Další využití najdete v případě, zajímá-li vás na internetu nějaká specifická potřeba, žádost, kterou máte následovně ve své moci v rámci podnikání uspokojit či využít. Např. nějaká firma napíše do veřejné diskuze, že hledá implementátora služeb Google Apps. Google brzy požadavek zaindexuje do svého vyhledávání a vy následovně díky Google Alertu, který máte nastavený a třeba i specifikovaný přímo na vyhledávání v diskuzích, obdržíte email s upozorněním na danou žádost. Nyní je již na vašem rozhodnutí, zda budete na danou potřebu reagovat či ne. Díky slovu za uvozovkami dostanete relevantní výsledky a ne např. Hledáme implementátora Office 365. Eventuálně můžete přidat operátor OR Office365 a do diskuze vstoupit s tím, že Google Apps je lepší volba.
Příklady dotazů pro Google Alerts:
- “Hledáme implementátora” GoogleApps
- “Požadujeme migraci na” GoogleApps
- “Hledám články o” GoogleApps
Monitoring dotazů
Výborná příležitost pro inspiraci v tvorbě obsahu a zároveň možnost budovat svoji značku v oboru je monitoring a následná práce s dotazy. Dobrým začátkem je sledovat dotazy, na které máte odpovědi na Vašem webu. Příklad: Vytvořili jsme článek na téma “Proč přejít na cloudové služby Google Apps”, proto má nyní pro vás cenu sledovat diskuze vztahující se k tomuto tématu s možností pomoct a případně doporučit svůj obsah tedy odpovědi.
Příklady dotazů pro Google Alerts:
- Jak vybrat * GoogleApps
- Proč * GoogleApps
- Co je * GoogleApps
Pár vět na závěr…
Nezapomeňte využívat v dotazech operátory jako “OR”, “AND”, “–”, “+” a mnohé další. Umožní Vám to zaměřit se pouze na relevantní obsah a nemuset se denně potýkat s hromadou nezajímavých informací.
Díky Google Alertům můžete vytvořit až 1 000 sledovacích dotazů, které budou neustále hlídat váš trh působnosti. Již se Vám nestane, že by vám unikla zajímavá novinka, zpráva nebo že byste byli překvapeni z jednání vaší konkurence. S Google Alerty se vždy včas dozvíte, co se ve světě kolem vás děje!
Tvorbu dotazů pro Google Alerts, proveďte skrze níže uvedený link:
http://www.google.cz/alerts?hl=cs
Více informací k jednotlivým vyhledávacím dotazům na oficiální podpoře Google: https://support.google.com/websearch/answer/136861
Autor článku: Jan Zítko (www.google-apps.cz)
Dobry den, jake mate vysledky s timto nastrojem? Nasadil jsem to treba na vyraz plavky a vysledek byly 1-2 zminky na twitteru.
Dobrý den, zkuste daný výraz rozšířit i o další výrazy, eventuálně specifikovat místa hledání skrze pomocného operátora site:seznam.cz . Pokud by stejně nepomůže, tak u jednotlivých výrazů doporučuji rozšířit Oblast hledání na Všechny regiony a Kolik na Všechny výsledky.