Pokud by vaše firma ráda nasadila prostředí Google Apps, tak máte dvě možnosti, jak získat licence a nastavení pro Google Apps. Můžete zakoupit licence přímo od společnosti Google Inc. a vzít si tak technické nastavení a migraci dat na své vlastní riziko. Druhou možností je navázat kontakt s Google Apps prodejcem, který má oficiální licenci pro prodej služeb od společnosti Google Inc. .
Prodejce Vám též zajistí, jak prodej samotných licencí, tak následovné nastavení, support, migraci dat, školení či další podpůrné služby. Tento článek vám poskytne strategii pro výběr nejlepšího prodejce služeb Google Apps.
Poskytované služby prodejců
Google Apps prodejci jsou individuální poskytovatelé IT řešení, kteří prokázali dostatečné znalosti a schopnosti pro nasazení a podporu Google Apps ve firmách. Poskytují většinu, ne-li všechny tyto služby s přidanou hodnotou:
- Správa nasazení produktu
- Technické nastavení
- Migrace dat
- Školení uživatelů
- Systémová integrace
- Vlastní rozšiřující aplikace
- Podpora
- Osvědčené postupy
Samotný Google nabízí resellerům školení, podporu a nástroje na podporu v nasazení Google Apps procesu.
Kde najít prodejce?
- Nejlepší místo k nalezení prodejců je v části Professional Services na stránkách Marketplace Google Apps. Zde vyberte možnost Small Business Implementation nebo Medium-Large Business Implementation, dle velikosti vaší firmy. Eventuálně zadejte do vyhledávacího pole frázi Czech Republic a zobrazí se vám seznam dostupných prodejců. Doporučujeme řídit se dle Rewiews nebo-li hodnocení a doporučení.
- Druhou možností je využít stránku Find your local Google Apps Reseller a zde vyhledejte prodejce podle jeho územní působnosti. Například link přímo na Czech Republic.
Zaostřeno na
- Google Apps Marketplace je vlastně tržiště služeb a výrobků úzce spjatých s Google Apps. Naleznete zde jak společnosti nabízející vlastní aplikace přímo integrované do Google Apps, tak i společnosti zajišťující profesionální služby pro nasazení, rozvoj a support Google Apps. Google Apps Marketplace je něco jako iTunes Store pro iPhone.
- Můžete použít tržiště k hledání dodavatelů podle kategorií, přečíst si profily prodejců, prohlížet zpětné vazby od zákazníků či přistupovat ke zkušebním produktům a službám. Tržiště je řízeno a pod dohledem společnosti Google.
- Lze také najít prodejce prostřednictvím webového vyhledávání nebo díky zobrazovaným odkazům. Google Apps Marketplace je bezesporu největší kompletní adresář prodejců.
Podle čeho vybírat prodejce?
Na MarketPlace naleznete stovky, ne-li tisíce prodejců poskytujících své služby po celém světě. Prodejci jsou však jako vločky, žádný prodejce není stejný. Měli byste vybrat vašeho prodejce především na základě velikosti vaší společnosti, odvětví podnikání, lokality prodejce, momentálně používaného softwaru, potřeby rozvoje, vzdělávacích potřeb a firemní kultury.
Malé vs. velké nasazení
Google Apps Marketplace je rozdělen do dvou různých typů obchodních implementací – Small Business Implementation a Medium-Large Business Implementation. Velikost vašeho podniku je založena na tom, kolik uživatelů máte, ne jak zisková je vaše firma. Prodejci mají nastaveny ceny za nasazení služby tak, aby odpovídaly potřebám těchto různých obchodních velikostí. Small Business je méně než 100 uživatelů, tzn. měly byste prozkoumat prodejce v Small Business Implementation. Medium-Large Business jsou podniky s více než 100 uživateli, měli byste se zaměřit na Medium-Large Business Implementation. Rádi bychom vás upozornili, že 100 zaměstnanců neznamená 100 uživatelů. Uživatel je definován, jako zaměstnanec využívající ke své práci elektronickou poštu.
Odvětví podnikání
Při rozhovoru s prodejcem byste měli též zkontrolovat, zda prodejce již poskytl služby klientům ve vašem odvětví. Někteří prodejci jsou zaměřeni čistě na konkrétní odvětví – finanční, realitní, výrobu, techniku, vládu či vzdělávání. Prodejce se zkušenostmi ve vašem oboru může mít navíc bohaté znalosti týkající se integrace dalších průmyslových aplikací Google Apps, jako je například software zákaznického servisu, finančního softwaru, atd. Zkušenost tohoto rázu vám tak zajistí odbornou znalost v oblasti a zároveň i optimální nastavení pro vaše nasazení.
Lokalita prodejce
Většina malých a středních Google Apps nasazení může být dokončena na dálku. Je zcela možné, že můžete dokončit nasazení Google Apps, aniž by kdy došlo k osobnímu kontaktu s prodejcem. Nicméně, pokud máte komplexní potřeby nebo vyžadujete osobní školení či podporu, měli byste si být vědomi, kde se nachází váš prodejce. Pokud by byl váš prodejce v jiném regionu nebo dokonce zemi, bylo by pro vás obtížnější naplánovat osobní setkání, než když by sídlil či měl kancelář ve vašem regionu. Nicméně, mnoho z větších prodejců (a některé z těch menších ) rádi nasadí své lidské zdroje k vaší lokalitě pokud o to požádáte.
Současně používaný software
Při výběru prodejce byste měli vzít v potaz vašeho doposud používaného klienta (Lotus Notes, Microsoft Exchange, atd.). Jedná se o důležitý faktor, máte-li v plánu migraci starších dat do Google Apps. Jsou prodejci pracující se všemi typy klientů a jiní prodejci, kteří se více specializují na daného klienta. Někteří prodejci dokonce vyvinuli vlastní softwarovou aplikaci pro migraci dat do služby Google Apps. Proto se zeptejte svého prodejce, jaké má zkušenosti s prací se starším softwarem. Ze zkušeností nedoporučujeme migrovat stará data do Google Apps. Vždy je možnost ke starým datům přistupovat formou zálohy, nebo ponechání funkčnosti starého klienta na nějaký přechodný čas, kdy je možné si přeposlat požadovanou poštu do Google Apps.
Firemní kultura
Stejně jako podniky mají i prodejci různé kultury. Je důležité najít prodejce, jehož firemní kultura odpovídá té vaší.. Například, pokud vaše společnost oceňuje hodnoty vzdělávání a řízení změn, měli byste se podívat po prodejci, který též oceňuje obdobné hodnoty tzn. podporuje školení či poskytuje poradenské služby. Pokud vaše firma preferuje e-mailové setkání a webináře spíše než face-to-face setkání, měli byste najít prodejce, který netrvá na týdenním setkání face-to-face. Zeptejte se svého prodejce na firemní hodnoty a kulturu, abyste dostatečně zjistili, jestli by vzájemná spolupráce vyhovovala oběma stranám.
Pár vět na závěr
- Ověřeného prodejce “resellera” na Google Apps Marketplace poznáte díky malé ikonce viz. obrázek
nebo umístěním oficiálního loga Authorized Reseller u jeho služby.
- Můžete také požádat svého prodejce o reference klientů, kteří pracují ve vašem oboru, nebo mají podobné požadavky na nastavení.
- Pokud již pracujete s prodejcem, měli byste uvažovat o napsání vlastní recenze na Google Apps Marketplace. Pomůže tak ostatním zákazníkům se rozhodnout.
- V závislosti na situaci může vaše nasazení Google Apps trvat dny, měsíce až roky. Učinit tak správné rozhodnutí při výběru prodejce je tedy velmi důležité. Rozhodujete možná o velmi dlouhém pracovním partnerství.
Kde to právě žije